Igangværende

Fagpakker for 2022-2024

Fagpakke: Sikkerhed

Idræt B – Psykologi C

• Hvordan kommunikerer vi bedst med mennesker i krise?
  • Hvad sker der med mig selv fysisk og psykisk ved en krævende idrætstest?
  • Hvorfor bliver nogle unge kriminelle?
  • Hvordan håndterer vi konflikter mellem mennesker?
  • Hvilke reaktioner er der i kroppen og sindet ved voldsomme situationer

Fagpakken Sikkerhed på HF Aabenraa henvender sig til dig, der interesserer dig for bevægelse og menneskets psyke.

Du kommer blandt andet til at arbejde med, hvad kriser og konflikt er, og du vil møde virkelighedsnære problemstillinger, der udfordrer dig til at bruge din faglige viden til at håndtere en vanskelig og farlig situation. Du lærer også om kommunikationens virkemidler, hvorfor bestemte typer sprog og kropssprog virker bedre end andre, og om hvorfor et godt samarbejde kan være afgørende – både i skolen og i arbejdslivet.

Din interesse for sport bliver styrket, og du kommer til at udfordre dig selv ved afprøvning af mange forskellige idrætsgrene, herunder træningsplanlægning og fysiske tests. Derfor kan du kun vælge fagpakken, hvis du har valgt idræt på C-niveau i 1. hf.

Karriere
Overvejer du et job som politibetjent eller -kadet, falckredder eller inden for militæret, er denne fagpakke helt sikkert noget for dig. Fagpakken er også relevant, hvis du drømmer om et job med fokus på sport og bevægelse, for eksempels som bevægelsespædagog, idrætslærer eller instruktør i fitness, ski eller dykning.

Fagpakke: Sundhed

Biologi B – Psykologi C

• Hvordan er sammenhængen mellem miljø og arv?
  • Hvilken betydning har omsorg og kærlighed for et menneskes udvikling?
  • Hvordan nedarver vi egenskaber fra vores forældre?
  • Er fedt og kulhydrater farlige for kroppen?
  • Hvad sker der med kroppen, når vi er aktive – og når vi er passive?

Fagpakken Sundhed på HF Aabenraa er noget for dig, der er interesseret i, hvad der sker i hovedet og i kroppen på et menneske.

Du kommer blandt andet til at forstå, hvorfor vi som mennesker har forskellige livsstile, og hvilke konsekvenser vores valg har for vores sundhed og livskvalitet. Du får også en introduktion til, hvad det vil sige at møde mennesker i kriser, for eksempel i sundhedsvæsenet, og hvordan du bedst kan hjælpe disse mennesker i en svær situation.

Ligeledes giver fagpakken dig svar på, hvad vi skal gøre for at stoppe den globale opvarmning, overbefolkning og den massive udledning af plastikaffald i verdenshavene.

Karriere
Denne fagpakke er et godt valg, hvis du gerne vil være for eksempel sygeplejerske, bioanalytiker, fysioterapeut, jordemoder eller miljøteknolog.

Fagpakke: Samfund

Samfundsfag B – Psykologi C

• Hvad kan årsagen være til et barns mistrivsel?
  • Hvad bruger vi vores skattekroner til?
  • Har samfundet et ansvar, når mennesker har det svært?
  • Hvad er social arv – og er den svær at bryde?
  • Hvordan påvirker vi hinanden, når vi er sammen i en gruppe

Fagpakken Samfund på HF Aabenraa er målrettet dig, der er interesseret i, hvordan et menneske udvikler sig fra barn til voksen, og hvilke vilkår det har i nutidens samfund.

Du kommer blandt andet til at arbejde med, hvordan vores samfund er opbygget og fungerer, og hvad det betyder for os, at vi bor i en velfærdsstat. I den forbindelse lærer du om barnets udvikling, og hvad der skal til, for at det bliver velfungerende, men også hvad der skal til, for at et barn kan lære noget nyt og opleve motivation for ny viden. Du bliver også klogere på, hvad der sker med et menneske, som er udfordret fysisk eller psykisk, og hvordan vi som samfund håndterer det.

Karriere
Vælger du denne fagpakke, kan du for eksempel videreuddanne dig som pædagog, lærer eller socialrådgiver.

Fagpakker for 2021-2023

Fagpakke: Sikkerhed

Idræt B – Psykologi C

• Hvordan kommunikerer vi bedst med mennesker i krise?
  • Hvad sker der med mig selv fysisk og psykisk ved en krævende idrætstest?
  • Hvorfor bliver nogle unge kriminelle?
  • Hvordan håndterer vi konflikter mellem mennesker?
  • Hvilke reaktioner er der i kroppen og sindet ved voldsomme situationer

Fagpakke: Sundhed

Biologi B – Psykologi C

• Hvordan er sammenhængen mellem miljø og arv?
  • Hvilken betydning har omsorg og kærlighed for et menneskes udvikling?
  • Hvordan nedarver vi egenskaber fra vores forældre?
  • Er fedt og kulhydrater farlige for kroppen?
  • Hvad sker der med kroppen, når vi er aktive – og når vi er passive?

Fagpakke: Samfund

Samfundsfag B – Psykologi C

• Hvad kan årsagen være til et barns mistrivsel?
  • Hvad bruger vi vores skattekroner til?
  • Har samfundet et ansvar, når mennesker har det svært?
  • Hvad er social arv – og er den svær at bryde?
  • Hvordan påvirker vi hinanden, når vi er sammen i en gruppe

Følg med på Instagram

@aabenraastatsskole

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/statsskole.dk/public_html/wp-content/plugins/royal-elementor-addons/modules/instagram-feed/widgets/wpr-instagram-feed.php on line 5572