Om skolen
FAQ
Forside / FAQ – Få svar på dine spørgsmål om Aabenraa Statsskole
Ofte stillede spørgsmål
Når du går på et gymnasium eller snart skal til at starte, er det ofte, du har et eller flere spørgsmål, som du har brug for svar på eller hjælp til. For at gøre det så let som muligt for dig, har vi samlet de spørgsmål, vi oftest får, med tilhørende svar.
Finder du ikke svaret på dit spørgsmål her, skal du endelig tage fat på os. Ring til os på telefon 74 62 23 11 eller send os en e-mail til aabenraa@statsskole.dk.
Du kan forvente svar på, hvorvidt du er blevet optaget, senest den 2. juli.
Beskeden sendes via e-boks.
Kontoret har åbent fra klokken 07.45-15.30 alle hverdage med undtagelse af fredag. Om fredagen er vores kontor åbent fra klokken 07.45-15.00.
Du er er velkommen til at komme forbi – eller også kan du fange os på tlf. 74622311.
Kig ned på kontoret. Så hjælper vi dig med en kopi af din oprindelige kode. Gem den godt!
Har du glemt noget på skolen, kan du lede efter dine glemte ting følgende steder:
- På kontoret
- I idrætshuset
- I kælderen under E-fløjen.
Print på printeren i Studiecenteret. Vejledningen til printeren hænger på væggen, og du kan hente ekstra papir i vores administration, hvis printeren løber tør.
Du finder bat og bolde i indhakket ved toiletterne i B-fløjen (stueetage). Hvis de ikke er der, kan du spørge pedellerne.
Henvend dig i vores administration, hvor du kan låne en elevatornøgle.
Der står elevskabe i kælderen under Studiecenteret. Du vælger bare et skab og låser det med din egen hængelås. Køb en hængelås til 20 kr. i vores administration.
Nej, Aabenraa Statsskole er en tobaksfri ungdomsuddannelse. Vi tolererer ingen tobaksprodukter i skoletiden. Læs mere i vores politik for tobaksfri skoletid.
Du kan få hjælp til IT hos vores IT-mand, Jesper, som har kontor i B-fløjen.
Når du starter, kommer du med i en makkerordning i grundforløbet, så du ikke skal bekymre dig om, hvor du skal sætte dig, eller hvem du skal være i gruppe med.
Der vil også være forskellige introaktiviteter, hvor I bliver rystet sammen i klassen.
Nej, det varierer meget fra dag til dag og uge til uge, hvor mange moduler du har. Du skal dog regne med, at der kan være skoleaktiviteter mellem klokken 8.05 og 15.10 – og sjældne gange også derudover. Vi varsler aktiviteter uden for den normale skoletid i god tid.
Kom ned i administrationen, og lad os hjælpe dig med en nye kode.
Det kan du, hvis vi har booket dig til to skolerelaterede aktiviteter på samme tid, for eksempel undervisning og elevrådsmøde. Du kan ikke få godskrevet fravær for deltagelse i praktik, Forsvarets Dag, køretimer og lignende.
Studieturene ligger normalt i efteråret i 2g og 2hf. Herudover er der i nogle klasser ekskursioner på en eller flere dage, udveksling eller mulighed for at tage på turné (bigband og kor) eller sprogrejse – disse er placeret i løbet af hele din uddannelse.
Det kan du først, når du møder ind til første skoledag. Her kan du se din grundforløbsklasse på lister, der er hængt op i forhallen.
Ja, selvfølgelig. Der er både pige- og drengehold i skolefodbold. Spørg din idrætslærer om, hvilke stævner der er i år.
Da du søgte ind på skolen, ønskede du et 2. fremmedsprog. Det endelig valg træffer du dog først i slutningen af dit grundforløb. Herefter starter du undervisning i det 2. fremmedsprog, du har valgt, og begynder i din studieretningsklasse.
Ja, du skal selv have mapper, hæfter, blokke, skriveredskaber med mere med.
Vores telefon er åben fra klokken 07.45-15.15 alle hverdage med undtagelse af fredag. Om fredagen er vores telefon åben fra klokken 07.45-15.00.
I prøveperioder er telefonen åben fra kl. 07.30.
Du kan ringe til os på tlf. 74622311.
Hvis du har brug for hjælp til dit buskort, kan du henvende dig i vores administration. Du kan også læse mere på www.ungdomskort.dk.
Hvis du ikke har et dansk CPR-nummer, skal du henvende dig i vores administration for at få et ansøgningsskema.
Mandag: Klokken 9.30-10.00
Tirsdag: Lukket
Onsdag: Klokken 9.30-10.00
Torsdag: Klokken 9.30-10.00
Fredag: Klokken 9.30-10.00
Der kan forekomme ændringer. For eksempel har bogkælderen længere åbent i perioden op til sommerferien, hvor mange afleverer bøger.
Er du i bil, kan du parkere langs bygningen ved Idrætshuset på Skolevænget. Der er offentlige parkeringspladser ved IBC. Parkeringspladserne ved M-fløjen med indkørsel via Callesensgade er forbeholdt ansatte. Parkeringspladserne ved Boligforeningen på Callesensgade er private og må ikke benyttes.
Er du på cykel, kan du parkere cyklen i cykelstativerne bag E-fløjen, M-fløjen eller på stien mellem Forstalle og IBC.
Dit studiekort er elektronisk. Når du starter på skolen, får du vejledning i at oprette det.
Hvis du er med i en øveordning, må du gerne låne musiklokalerne til at øve i inden for skolens åbningstid. Spørg din musiklærer, hvordan du kommer med i øveordningen.
Ja, du kan få hjælp til dine lektier og afleveringer.
To gange om ugen har du mulighed for at besøge vores studiecafé, hvor du kan lave lektier sammen med andre elever. I studiecaféen står lærere og elevhjælpere klar til at hjælpe – og som ekstra bonus er der kage.
Tjek Lectio for at se, hvornår studiecaféen har åbent.
Ja, det er nødvendigt at have en computer med i skole. Du bruger computeren i det meste af din undervisning – for eksempel i matematik, hvor du skal bruge matematikprogrammet TiNspire. Skolen stiller Office365-pakken gratis til rådighed for alle elever.
Vi arrangerer fire-fem store fester om året. Nogle er med gæster – andre kun for skolens elever. Herudover er der klassecafé og fredagscafé, gallafest, awardshows og andre festlige begivenheder i løbet af året.
Læsevejlederne tilbyder hjælp ved læse- og skrivevanskeligheder. Vi tilbyder også hjælp til ordblinde, test for ordblindhed og hjælp til ansøgning om IT-hjælpemidler.
Din undervisning foregår i tidsrummet fra klokken 8.05-15.10.
Længden på din skoledag varierer, og nogle dage vil være længere eller kortere end andre.
En sjælden gang imellem kan der være undervisningsrelaterede aktiviteter uden for den normale skoledag. Det kan for eksempel være ved ekskursioner eller til kulturfestival.
I sjældne tilfælde er din skolegang planlagt efter klokken 15.10. Det kan for eksempel være i forbindelse med studieture, teaterture eller musikarrangementer, som du som musikelev selv deltager i. Vi varsler skoleaktiviteter efter klokken 15.10 i god tid.
Tjek vores ferieplan. Her kan du se, hvornår ferierne og helligdagene er placeret i løbet af dit skoleår. Du finder vores ferieplan her.
Alle klasser tager på én studierejse i løbet af uddannelsen. Læs mere om studieture på Aabenraa Statsskole her.
Herudover har du også mulighed for at tage på udveksling, sprogrejse eller turné med vores bigband eller kor. Nogle gange har vi også planlagt ekskursioner, der strækker sig over to-tre dage i Danmark eller Tyskland.
Ud over det, der står i brevet, er det en god idé at tage en rummelig taske med, da du får udleveret en del bøger på første skoledag. Vi glæder os til at møde dig!
Den første uge er en blanding af introaktiviteter og undervisning. Til introaktiviteterne lærer du dine klassekammerater at kende og møder nogle af vores lærere og elevguides. Det kan for eksempel være på første skoledag eller til folkedans i vores idrætshuset. I løbet af den første uge kommer du også i gang med fagene og møder dine lærere.
Nej, vi udlåner bøger til alle fag. Hvis du er så uheldig at miste en bog, skal du dog betale et beløb til indkøb af en ny bog. Husk derfor at skrive navn i alle dine bøger.
Vi deltager ofte i gymnasiestævner i fodbold, håndbold og basket. Op til stævnerne har du mulighed for at træne de forskellige discipliner. Spørg din idrætslærer om mulighederne.
Vi tilbyder mange aktiviteter uden for skoletiden. Du kan blandt andet kaste dig over kor, bigband, billedkunst og idræt – eller få indflydelse gennem skolens mange udvalg.