Studieture

Studieture med udsyn

I efteråret tager vores elever i 2g og 2hf på studietur i cirka fem dage. Formålet med studieturen er at give dig mulighed for at fordybe dig i et tema, som indgår i din uddannelse. Samtidig bidrager en studietur i gymnasiet til din personlige udvikling – og styrker fællesskabet i din klasse.

Vi tilrettelægger programmet for studieturene, så der både er plads til fællesaktiviteter og tid til at gå på opdagelse i mindre grupper. Vores studie- og ordensregler skal overholdes på hele studieturen, da du rejser i en skolerelateret sammenhæng. De deltagende rejselærere står til enhver tid til rådighed.

Bred palette af studieture

På Aabenraa Statsskole har vi flere forskellige slags studieture. Studieturene i gymnasiet kan enten tage udgangspunkt i forskellige sprog, fag eller fagkombinationer, men studierejserne kan også tage form som en turné for vores bigband eller kor – eller fungere som udveksling med andre gymnasier.

Edinburgh, Skotland

Edinburgh var også blandt studierejserne i 2023, og eleverne var meget begejstrede:

Vi har i år været på studietur til Edinburgh i Skotland. Edinburgh er en fantastisk by fuld af liv og med mange flotte og spændende oplevelser. Vi var bl.a. inde på Edinburgh Castle, en historisk fæstning, og oppe på Arthur’s Seat, et lille, skotsk bjerg. Vi har været på tonsvis af museer, oplevet Skotland fra sin mest kulturelle side med både musik, Haggis og pub, og derudover har vi bare haft en vildt fantastisk tur! 🙂 “

Elever laver hjerter med hænderne i Edinburgh

Dublin, Irland

I 2023 var en af skolens 2g-klasser på studietur til Dublin.
En af klassens elever fortæller:
“Det irske folk i Dublin sover ikke, vi har haft nogle fantastiske aftner sammen i klassen og dagene har været fuldt med aktive gåture rundt i Dublin, vi så lidt af hvert og blev klogere på Dublins historie og kultur – deres kærlighed til Gaelic Games og stolthed over at være Irere. En aften var vi til evening song i Christchurch Cathedral og det var også interessant at se en irsk-anglikansk gudstjeneste.”
 – Somaya

Malaga, Spanien

I 2022 var vores to 3. g-spanskhold på studietur/sprogrejse i Malaga. Her fik gymnasieeleverne den spanske kultur ind under huden ved blandt andet at udforske de kulinariske tilbud og besøge byens borge, museer, katedraler og markeder. Eleverne øvede deres spanske gloser ved at lave interviews med folk på gaden.

Elever på studierejse til Malaga, 2022

København, Danmark

Musikken var omdrejningspunktet, da vores tre musikklasser i 2023 tog sammen på studietur/musikrejse til København. I løbet af de tre dage deltog gymnasieeleverne blandt andet i en korworkshop og fik rundvisning på spillestedet Vega. Derudover mødtes eleverne til hyggelig fællesspisning i folkehuset Absalon og oplevede Operaen – både til rundvisning og under forestillingen Carmen.

Wien, Østrig

I september 2022 var 2. g med samfundsfag og tysk på studietur i Wien. Eleverne havde på forhånd læst, at Wien er kåret til at være den mest attraktive by i verden at leve i – og dét satte de sig for at undersøge. Gymnasieeleverne oplevede det historiske, kejserlige Wien, da de lagde vejen forbi Schloss Schönbrunn og Stephansdom. Og så mærkede de livet på bunden, da de mødte Martin, en tidligere hjemløs, som viste dem rundt i Wiens gader. De smagte selvfølgelig også på Wien: Wiener Kaffekultur, Wienerschnitzel og vin fra vingård i Wien. Nicht schlecht!

Vores studieture har både et fagligt og socialt sigte