STX studieretning

Sprog

Elev ved tavle

Sprog

Med en sproglig studieretning lærer du om andre landes sprog, kulturer og samfundsforhold. En sproglig studieretning er derfor noget for dig, hvis du gerne vil blive bedre til at kommunikere med mennesker i verdens store sprogområder – Tyskland, Frankrig og Spanien.

Vælger du en sproglig studieretning, bliver du klædt på til fremtidens arbejdsmarked, hvor det er vigtigt at kunne agere i en globaliseret verden.

Elev på sproglig studieretning

Udtalelse fra Luan

“Min styrke har altid været sproget. Jeg kommer fra det danske mindretal nede fra
Tyskland, så jeg har altid haft den fordel at kunne både tysk og dansk. Da jeg
startede på Statsskolen her i Aabenraa, var jeg klar til en ny udfordring og
dermed et nyt sprog. Jeg syntes, at den sproglige retning er megafed, fordi
jeg med spansk ikke kun fik det nye sprog jeg gerne ville lære, men med andre
fag som f.eks. latin også fik en forståelse for sproghistorie og dens udvikling.” –
Luan Ryaa, 22amn

Udtalelser fra Jens

3 ting der er “nice to know”, hvis du overvejer musik som studieretning

Studieretning 2024-2027

Studieretning: Sprog

• Hvad er sammenhængen mellem sprog og kultur?
  • Hvilke sproglige koder skal jeg kende for at kunne kommunikere?
  • Hvorfor er nogle formuleringer politisk ukorrekte – og kan man bruge dem alligevel?
  • Hvorfor er krimigenren og fantasy i for eksempel computerspil så populære?
  • Hvordan påvirker andre kulturer den danske gennem sproget?

Vælger du en sproglig studieretning på STX Aabenraa, lærer du om andre landes sprog, kulturer og samfundsforhold. Du bliver bedre til at kommunikere samt klogere på dig selv og på, hvordan man agerer i en globaliseret verden.

Vi har samarbejdsskoler i Frankrig og Spanien. Det betyder, at du kan komme på udveksling på Lycée de Costebelle i Hyères eller IES Alfonso X el Sabio i Toledo (Castilla-La Mancha), hvis du vælger henholdsvis fransk eller spansk som sprogfag.

Eksempler på flerfaglige emner

• Europa i det 21. århundrede
  • Ung i og uden for Europa
  • Storbyliv (London, New York, Berlin, Madrid og Mexico City)
  • Udlængsel og opdagelsesrejser.

Karriere
Med en sproglig studieretning fra STX Aabenraa åbner du døren til en lang række uddannelser inden for områder som pædagogik, kommunikation, sprog, kultur, internationale forhold og samfund.

Se hvilke muligheder studieretningen giver på adgangskortet.
Se fordelingen af fag på semestre.
Selve optagelsesprocessen foregår på optagelse.dk

Se hvilke videregående uddannelser du kan få adgang til

Studieretningsvælgeren
/ STX

Studieretnings-
vælgeren / STX

Vælgeren er aktuel for dig, der har studiestart i 2023. Når du skifter mellem studieretningerne, skal du altid bruge ’Nulstil valg’. OBS: Oprettelse af studieretninger og fag afhænger af efterspørgsel.

Praktiske informationer
om optagelsesprocessen

Praktiske informationer
om optagelses-
processen

Ansøgnings-
processen
foregår
via optagelse.dk

Ofte stillede spørgsmål

Kontoret har åbent fra klokken 07.45-15.30 alle hverdage med undtagelse af fredag. Om fredagen er vores kontor åbent fra klokken 07.45-15.00.

Du er er velkommen til at komme forbi – eller også kan du fange os på tlf. 74622311.

Du kan forvente svar på, hvorvidt du er blevet optaget, senest den 2. juli.

Beskeden sendes via e-boks.

Vores telefon er åben fra klokken 07.45-15.15 alle hverdage med undtagelse af fredag. Om fredagen er vores telefon åben fra klokken 07.45-15.00.

I prøveperioder er telefonen åben fra kl. 07.30.

Du kan ringe til os på tlf. 74622311.

Tjek vores ferieplan. Her kan du se, hvornår ferierne og helligdagene er placeret i løbet af dit skoleår. Du finder vores ferieplan her.

Har du spørgsmål eller brug for
vejledning?
Vi står klar til at hjælpe dig

Elever og ansatte