Efter endt ungdomsuddannelse

Udsyn til fremtiden

Mød vores studenter, og bliv inspireret til din fremtid

Caroline Dittweiler,
STX-student, 2021

Allerede inden jeg blev student fra Aabenraa Statsskole, vidste jeg, at jeg gerne ville have et sabbatår. Jeg ville gerne rejse og kaste mig ud i nogle vilde ting for at lære mig selv bedre at kende, teste mine grænser og

ikke mindst udvikle mig selv.

Det første halve år rejste jeg med min veninde til Tanzania for at arbejde frivilligt i en børnehave. Det var på mange måder en livsrejse. Jeg lærte at stå på egne ben, håndtere pressede og svære situationer – og ikke mindst at følge min mavefornemmelse, når jeg stod foran store som små beslutninger på et andet kontinent, i et nyt land og i en fremmed kultur. Rejsen gav mig mange menneskelige kompetencer og værdier, som jeg tager med mig videre i livet.

Efter jeg kom hjem, stod den næste store beslutning for døren. Skal jeg tage min værnepligt i Søværnet? Jeg fattede mod og kastede mig ud i det – og dér rykkede jeg for alvor mine grænser på alle parametre. Det mentale såvel som fysiske måtte stå sin prøve.

Gennem værnepligten fik jeg øjnene op for et internt magasin i Forsvaret, som én gang om året søger to nye journalister. Det lød spændende og udfordrende, så jeg søgte jobbet og fik det!

Jobbet har jeg lært mig at arbejde under tidspres. Samtidig kræver det både struktur og selvdisciplin at levere et godt magasin til de værnepligtige hver måned! Når jeg stopper hos SOLDATEN (magasinet), stikker jeg til søs med Søværnet igen, indtil studiet kalder næste sommer (2024) i København – for hvis lysten til at komme ud og opleve er der nu, griber jeg den.

Jens Christian Strandgaard Andersen, STX-student, 2017

Efter tre af de sjoveste og mest lærerige år i mit liv blev jeg student fra Aabenraa Statsskole i 2017. På daværende tidspunkt

vidste jeg ikke rigtigt, hvad jeg ville, men jeg lavede hurtigt en masse planer om at spare penge op, rejse jorden rundt – og på et eller andet tidspunkt starte på et fedt studie. Planerne ændrede sig selvfølgelig et par gange, men jeg endte med at holde to sabbatår, hvor lidt over halvdelen blev brugt i Sydbank på gågaden, mens resten blev brugt på at rejse. Blandt andet tilbragte jeg cirka et halvt år i Kina, hvor jeg sang karaoke hver anden dag.

Med en drøm om engang at få et job, hvor jeg kunne rejse en masse, tog jeg en bachelor i International Business i København. I dag arbejder jeg for et konsulenthus, hvor jeg gør lige netop dette. Næste sommer håber jeg på at flytte til USA for at begynde at studere igen, da jeg pludseligt har genfundet den læselyst, oldtidskundskab og tysk grammatik gav mig 😉 Spøg til side! Jeg tænker tit tilbage på de fantastiske tider med bigbandet i Benesov, idrætsdagen, MGP – og alle mine venner og lærere. Derfor elsker jeg også at følge med på Instagram, og jeg benytter enhver anledning til at komme tilbage og hilse på.

Ida-Marie Reese,
STX-student, 2018

Jeg blev student fra Aabenraa Statsskole i 2018, og efterfølgende havde jeg halvandet sabbatår, hvor jeg arbejdede i Aabenraa. I februar 2020 startede jeg på Professionshøjskolen UCN i Aalborg, hvor

jeg læste til jordemoder. Det har været de vildeste, hårdeste og fedeste år, men nu vender jeg hjem til Aabenraa. Jeg begynder nemlig i arbejde som jordemoder på fødegangen på Sygehus Sønderjylland.

Én af grundene til, at jeg har valgt Sygehus Sønderjylland i Aabenraa, er deres professionelle omdømme. De har en af Danmarks måske mest veludviklede fødegange – og så har de en ambitiøs fødeplan. Det er fantastisk at få muligheden for at blive en del af et stærkt, fagligt team i min hjemby.

Erik Barsballe,
ASF-student, 2019

ASF var grunden til, at jeg fik min studentereksamen på trods af min autismediagnose. Takket være Aabenraa Statsskole og teamet omkring ASF, lykkedes det mig at afslutte med et rigtig godt

karaktergennemsnit – og samtidig hæve engelsk fra C- til A-niveau på to år. Det var til stor hjælp, da jeg efterfølgende søgte ind og blev optaget på The Animation Workshop School i Viborg i første forsøg. Takket være min tid på ASF og samarbejdet med min mentor endte jeg med at komme ind på min drømmeuddannelse, hvor jeg studerer Grafisk Fortælling og lærer at udvikle og arbejde med mine kunstneriske evner.

Lasse Blom Nielsen,
HF-student, 2020

Jeg dimitterede som HF-student fra Aabenraa Statsskole i 2020. Siden har jeg både arbejdet, været i militæret – og senest været en tur rundt i Europa, hvorfra jeg netop er kommet hjem. Rundrejsen i Europa

foregik i en van, som jeg i december 2021 købte til en fornuftig pris og brugte fire måneder på at ombygge. Jeg kørte ned langs Europas vestkyst gennem Tyskland, Holland, Belgien og det nordlige Frankrig mod det sydlige Spanien. Undervejs blev jeg mange oplevelser rigere – både hvad angår mennesker, men også i forhold til natur, seværdigheder og kulturer. Lige fra at se Mont Saint Michel i Frankrig til at vågne i Valencia med bagsmækken åben og kig til havet.

Efter to måneder blev jeg træt af at køre rundt. I stedet blev jeg fire måneder på Sardinien, hvor jeg arbejdede i et vandsportscenter. Havde min instruktør fra Tarifa i Spanien ikke lært mig at kitesurfe, lærte jeg det i hvert fald på Sardinien.

Da jeg begyndte at kunne se en ende på sommeren, kunne jeg ikke lade være med at lege med tanken om at fortsætte min rejse igennem vinteren. I oktober 2022 pakkede jeg derfor bilen på ny og begyndte at køre nordpå. På turen mod Østrig gjorde jeg pitstop i Milano, hvor en kammerat var fløjet ned med diverse vinterudstyr, herunder blandt andet mit snowboard og masser af varmt tøj. Vi fortsatte sammen op gennem Italien, og efter 23 timers kørsel ramte vi den østrigske by Bad Gastein – et populært skisportssted med masser af fest, farver og RIGTIG hårdt arbejde. Byen skulle vise sig at blive mit hjem vinteren over, og jeg mødte rigtig mange mennesker.

Efter vinteren i Østrig tog jeg med en kammerat på halvanden uges ferie på øen Hvar i det kroatiske øhav. Efter 393 dage på udebane i Europa landede jeg i Danmark den 3. maj 2023.

Rundrejsen i Europa har lært mig virkelig meget om mig selv. Ud over at tracke billige og gratis overnatningssteder har jeg lært at være spontan, åben for udfordringer, handlingsparat og løsningsorienteret – og i det hele taget at møde dagen med et åbent sind.

Jeg håber at kunne inspirere andre til at tænke ud af boksen, når det kommer til at tage et eller eventuelt flere sabbatår. I mellemtiden vil jeg begynde en “normal” hverdag herhjemme og tage en beslutning om, hvordan min fremtid skal forme sig.

”Med en drøm om engang at få et job, hvor jeg kunne rejse en masse, tog jeg en bachelor i International Business i København. I dag arbejder jeg for et konsulenthus, hvor jeg gør lige netop dette.”

Jens Christian Strandgaard Andersen,
STX-student

”Takket være min tid på ASF og samarbejdet med min mentor endte jeg med at komme ind på min drømmeuddannelse, hvor jeg studerer Grafisk Fortælling og lærer at udvikle og arbejde med mine kunstneriske evner.”

Erik Barsballe,
ASF-student

Form din uddannelse og vælg lige netop de fag, du ønsker.

Studieretningsvælgeren STX

Studieretnings-
vælgeren STX

Vælgeren er aktuel for dig, der har studiestart i 2023. Når du skifter mellem studieretningerne, skal du altid bruge ’Nulstil valg’. OBS: Oprettelse af studieretninger og fag afhænger af efterspørgsel.

Fagpakker på HF

Højere forberedelseseksamen (HF) er en toårig gymnasial uddannelse, som giver dig et solidt og bredt fundament. Med en HF-uddannelse får du adgang til en lang række mellemlange og korte videregående uddannelser.

HF-fagpakker

Fagpakken Sikkerhed på HF Aabenraa henvender sig til dig, der interesserer dig for bevægelse og menneskets psyke. Læs mere om Sikkerhed her.

Fagpakken Sundhed på HF Aabenraa er noget for dig, der er interesseret i, hvad der sker i hovedet og i kroppen på et menneske. Læs mere om Sundhed her.

Fagpakken Samfund på HF Aabenraa er målrettet dig, der er interesseret i, hvordan et menneske udvikler sig fra barn til voksen, og hvilke vilkår det har i nutidens samfund. Læs mere om Samfund her.

Følg med på Instagram

@aabenraastatsskole

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/statsskole.dk/public_html/wp-content/plugins/royal-elementor-addons/modules/instagram-feed/widgets/wpr-instagram-feed.php on line 5572

Ofte stillede spørgsmål

Kontoret har åbent fra klokken 07.45-15.30 alle hverdage med undtagelse af fredag. Om fredagen er vores kontor åbent fra klokken 07.45-15.00.

Du er er velkommen til at komme forbi – eller også kan du fange os på tlf. 74622311.

Du kan forvente svar på, hvorvidt du er blevet optaget, senest den 2. juli.

Beskeden sendes via e-boks.

Vores telefon er åben fra klokken 07.45-15.15 alle hverdage med undtagelse af fredag. Om fredagen er vores telefon åben fra klokken 07.45-15.00.

I prøveperioder er telefonen åben fra kl. 07.30.

Du kan ringe til os på tlf. 74622311.

Tjek vores ferieplan. Her kan du se, hvornår ferierne og helligdagene er placeret i løbet af dit skoleår. Du finder vores ferieplan her.

Har du spørgsmål eller brug for
vejledning?
Vi står klar til at hjælpe dig